Artykuł dietetyk Ewy Świndryk (1): „Wpływ zdrowego odżywiania na prawidłowy rozwój wśród dzieci i młodzieży.”

23626987_1502104656512034_1545466933_oCZY TWOJE DZIECKO ROZWIJA SIĘ PRAWIDŁOWO?

Odpowiedź często leży na talerzu, albowiem odpowiednio zbilansowana dieta odgrywa kluczową rolę w rozwoju dzieci i młodzieży.

Nieprawidłowe nawyki żywieniowe mogą skutkować  pojawieniem się nadwagi lub wręcz przeciwnie, nadmierną utratą masy ciała. Zaburzenia te mogą stanowić przyczynę dramatycznych konsekwencji dla rozwoju dzieci i młodzieży, skutkiem czego może być zwiększone ryzyko wystąpienia niektórych jednostek chorobowych w wieku dorosłym.

Grupa sportowców stanowi wyjątkowe wyzwanie pod względem dietetycznym zwłaszcza wśród dzieci. Dieta młodego piłkarza nie tylko musi być bogata w źródła składników odżywczych, zapewniających możliwość prawidłowego rozwoju. Podaż energii w diecie powinna uwzględniać też zwiększone zapotrzebowanie energetyczne. Należy tutaj zaznaczyć, że nawet najmniejszy deficyt energii w codziennej diecie, intensywnie trenującego dziecka, może prowadzić do upośledzenia rozwoju rosnącego organizmu!

Niepokojący jest fakt, że u dzieci, dopiero rozpoczynających przygodę ze sportem, bardzo często zapomina się o roli prawidłowego odżywienia. Aspekt właściwego żywienia najczęściej pojawia się dopiero gdy mały piłkarz staje się młodym zawodnikiem. Stanowi to duży błąd, którego konsekwencje możemy obserwować najczęściej dopiero w życiu dorosłym.  Mali piłkarze, w okresie tzw. skoku wzrostowego, wymagają szczególnej uwagi pod względem odpowiedniej podaży energii oraz prawidłowego zbilansowania diety. Zbyt mała ilość pożywienia lub jego zła jakość, zwłaszcza w tym okresie może skutkować opóźnieniem dojrzewania, utratą masy mięśniowej oraz zahamowaniem wzrostu.

Równie ważnym i narastającym problemem wśród dzieci i młodzieży jest problem nadmiernej masy ciała.  Sama otyłość, w latach 90. ubiegłego wieku nazwana przez Światową Organizację Zdrowia „ogólnoświatową epidemią”, stanowi narastający problem nie tylko wśród osób dorosłych. Okazuje się, że dzieci z problemem nadwagi wykazują większe ryzyko zachorowania, w porównaniu do ich rówieśników z prawidłową masą ciała. Jednostki chorobowe, które warto tutaj wymienić to przede wszystkim cukrzyca typu 2, choroby serca, astma oraz powikłania związane z przeciążeniem układu kostno- stawowego.

Zmiana nawyków żywieniowych u dzieci z nadwagą i otyłością stanowi absolutną podstawę, która może zaowocować zdrowiem na długie lata.

Nieodłącznym elementem zdrowej diety jest także odpowiednia podaż płynów. Młody organizm nie radzi sobie tak dobrze z gorącem jak u osoby dorosłej. Niestety młodzi sportowcy sięgają po płyny dopiero w momencie silnego uczucia pragnienia. Dla zachowania prawidłowych funkcji organizmu oraz jak najlepszych wyników płyny należy spożywać zarówno przed i po wysiłku fizycznym, a w przypadku długich treningów, także w trakcie. Brak zapewnienia podaży płynów prowadzi do odwodnienia objawiającego się  osłabieniem, dezorientacją, mdłościami, a w ostateczności może prowadzić do udaru cieplnego.

Zarówno nadmiar jak i niedobór szkodzi dlatego zadbajmy, aby nasz młody sportowiec  miał zapewnione najlepsze warunki do dynamicznego rozwoju i realizacji marzeń! Zmiany wprowadzone dziś zaowocują w przyszłości.